Kdybych se měla naučit jednu jedinou techniku ve výchově a rodičovství, vybrala bych si AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ.
Pro děti je aktivní naslouchání forma napojení, přijetí, čistá pozornost, kdy vidíme dítě takové, jaké je a nezajímá nás nic okolo. Jen jeho vnitřní svět. Ten náš, dospělácký vnitřní svět, necháme na okamžik stranou.
Aktivní naslouchání je klíč k srdci dítěte.
Naslouchat neznamená souhlasit, ale chtít se upřímně dozvědět, co si vaše dítě myslí a co cítí.
Jen si sednout a poslouchat, vnímat a vyslechnout druhého. To je dovednost, která se hodí nejen v pomáhajících profesích, ale třeba i rodičům. Každému.
Když dítě přijmeme takové, jaké je, pomůžeme mu tím růst, rozvíjet se, učit se řešit problémy a být kreativnější. Dáme mu tím pomyslně křídla.
Ty dětem stříháme, pokud je hodnotíme, posuzujeme, kritizujeme, napomínáme, moralizujeme a díváme se na jejich problémy pouze naší optikou. Děti se pak uzavírají do sebe, nesvěřují se, ztrácí důvěru… a to přeci nechceme.
Když posloucháte druhé, možná vám naskakují tyto scénáře: Už nemusíš pokračovat, vím přesně, co chceš říct. Připravujete si v hlavě odpověď. Při nesouhlasu hned skáčete do řeči a uvádíte věci na pravou míru. Okamžitě hodnotíte slova za nevhodná.
Pak aktivně nenasloucháte.
Vzpomněla jsem si na jeden rozhovor se synem před školou. Mohl vypadat takto:
❌Mami, já nemůžu najít mikinu.
To si děláš srandu. Víš, kolik stála!
Asi jsem si ji zapomněl v šatně po tělocviku.
Doufám, že ji najdeš! Musíš si na ni dávat pozor!
Budu si dávat pozor.
Dobře.
Ale vypadal takto…
✅Mami, já nemůžu najít mikinu.
Aha.
No, asi jsem ji zapomněl po tělocviku v šatně.
Po tělocviku?
Vždycky tam je po hodině šrumec a tlačí se tam na nás velké děti z jiné třídy.
Hm, je ti nepříjemné, když se tam tlačí velké děti.
Jo, to jo. Jsem nervózní a spěchám.
Chápu.
Tak já si ji asi příště dám rovnou do tašky, co myslíš? A teď se tam půjdu ještě podívat…
Jo, to je dobrý nápad.
Skrze aktivní naslouchání pomáháme dětem hledat odpovědi, posílíme důvěru v náš vztah a sebedůvěru v ně samotné.
Tato forma komunikace je občas opomíjena. S dětmi často vedeme rozhovory z pozice dominance a autority. Děti často problémy nesměle nakousnou, ale rodiče odpovídají typickým způsobem: napomínáním, kázáním, vysvětlováním, co je dobře, hodnocením a zlehčováním. Děti se pak uzavřou, přestanou se svěřovat a odcizují se. Není divu.
Aktivně naslouchejte, když má dítě problém. Frustrace, obavy, prohry, to všechno děti zažijí:
př. Kamarádka se se mnou nechce bavit. Bojím se, že nenapíšu test. Bojím se usínat sám v noci.
Aktivní naslouchání je účinná metoda, kterou lze pomoci člověku vyřešit problém za předpokladu, že druhému člověku problém přísluší a necháváme ho hledat řešení. Pomůže se mu také orientovat ve svých pocitech a ujasnit si, co chce.
Aktivně naslouchat se nedá u každého problému. Pokud od vás dítě žádá pomoc, radu nebo informaci a poprosí o ni, pomozte mu bez aktivního naslouchání.
Ze začátku si ale můžete vybrat lehčí verzi aktivního naslouchání a trénovat tuto komunikační techniku v situacích, kdy se dítěti něco povedlo, zažilo něco radostného a úžasného a chce se podělit. Zrcadlete jeho pocity a pojmenovávejte, jak se může dítě cítit. Pomáhejte mu nasloucháním pochopit, co ho vlastně na situaci těší a jaká cesta k tomu vedla. Rozvíjíte tím trochu opomíjené upevňování pozitivních událostí a prožitků.
Pobídněte dítě k pokračování výroky typu:
Používejte tzv. clean language:
neboli čistý jazyk, kdy opakujeme stejná slova, která říká druhá strana.
Můžete vybízet k rozšíření tématu:
Důležitým krokem je dekódování informace (parafrázování), kterou nám předává dítě. Snažíme se pochopit, co dítě cítí, co jeho sdělení znamená a necháváme si potvrdit, že to chápeme správně.
Jana už není moje kamarádka. /Vypadá to, že jsi na Janu naštvaná. /Jo, dneska mě ztrapnila před třídou. /Aha, ztrapnila tě před třídou. To jsi se musela cítit rozzlobeně. /Ne, spíš se mi chtělo brečet. Nechápu, proč to udělala. /Hm, takže jsi se málem rozplakala, to muselo být nepříjemné...
Při aktivním naslouchání můžete využít i preferovaný reprezentační systém dítěte. Podle NLP děti mohou být spíše vizuální (preferují přijímat informace skrze obrazy), auditivní (skrze zvuky a mluvené slovo) nebo kinestetické (skrze pohyb a pocity). Využijte slova, která se s těmito preferovanými styly vnímání světa kolem nich pojí.
Neříkat nic je někdy také velmi silný nástroj přijetí. Ne ignorovat, ale být plně empaticky s dítětem. Využití ticha, pouhé poslouchání a neverbální kontakt (pohlazení, úsměv, oční kontakt, přikyvování, obejmutí), poskytnutí plného prostoru druhé straně je také komunikační prostředek, který povzbudí k vyprávění. Při tichu s dětmi je důležité být u nich, nechat je sedět na klíně, držet za ruku, být na jejich fyzické úrovni. Potřebují vás „cítit“.
Dítě, které je ponecháno v tichu, často objeví konstruktivní řešení, která jdou z jeho nitra. Může vyrůst a samo dospět k řešení.
Pokud s aktivním nasloucháním začínáte, otázky používejte v menší míře a soustřeďte se jen na parafrázování a podporující výroky.
Aktivní naslouchání vypadá zdánlivě jednoduše, ale je to celkem náročná disciplína. Abyste nesešli z cesty, je fajn nedělat tyhle věci. A že jich není málo:
Na aktivní naslouchání musíte být také správně naladěni. Být ve správném rozpoložení.
Pohlídejte si, zda:
Aktivní naslouchání je samozřejmě navázáno na to, jaký máte s dítětem vztah a jakou mezi sebou máte důvěru. Pokud se dítě necítí bezpečně, aktivní naslouchání fungovat nemusí.
Aktivní naslouchání vede často u dětí ke katarzi. Pomáhá jim se v sobě vyznat a zjistit, co doopravdy cítí.
Často, jakmile se vypovídají a my je nehodnotíme ani neradíme, přijdou na řešení nebo špatný pocit rychle zmizí.
Co aktivní naslouchání přinese:
„Aktivní naslouchání je klíčové pro vytvoření zdravého vztahu mezi rodičem a dítětem. Když se děti cítí slyšeny a pochopeny, jsou více otevřené a ochotné sdílet své myšlenky a problémy.“
John Gottman
Naslouchejte svým dětem aktivně, je to poklad, který vám přinese v budoucnu hojnost dobrých vztahů.
Vyzkoušíte?
Katka
Pozn. V článku jsem vycházela ze své zkušenosti s klienty a kurzů Systemického koučování, NLP a Krizové intervence. A také dvou super knih: Výchova bez poražených, Thomas Gordon (2012) a Nenásilná komunikace, Marshall B. Rosenberg (2008)