„Pokud naučíte děti meditovat, naučíte je umění klidu uprostřed bouře.“ – Thich Nhat Hanh
Žijeme v době, kdy jsou děti vystaveny neustálému toku informací, vysokým nárokům a rychlému tempu života. Sociální sítě, online hry a nekonečné množství podnětů vedou k tomu, že dětská mysl je často přetížená. Děti se teprve učí, jak zvládat své emoce, soustředit se a vnímat sebe sama a o to víc bychom měli přemýšlet o tom, jaké nástroje jim dáme jako pomocníky v nelehkých chvílích.
Mezi hlavní nástrahy dnešní doby pro děti patří:
Co bychom tedy měli děti v tomto světě učit: být k sobě laskavé a mít radost z jednoduchých a prostých věcí, ovládat své myšlenky a emoce, umět být v tichu a klidu, umět komunikovat své potřeby, vědět, co je pro nás důležité, kriticky myslet a nebát se disciplíny. V tomto článku se ale budu věnovat pouze jednomu tématu: utišení mysli a chvílích, kdy si naše nervová soustava odpočine.
Já děti učím cílené zklidnění v několika rovinách. Vysvětluji jim, jak funguje mozek, jak reagujeme na náročné situace a jaké jsou způsoby, abychom se co nejdříve dostali opět do „normálního“ stavu fungování aneb jak je třeba opečovat naši nervovou soustavu. A to můžeme dělat několika způsoby.
Co pomáhá nám:
A postupně děti učím zklidňovat se cíleně. Miluji vedené meditace a moc jsem si přála vytvořit meditace také pro děti. Aby byly hravé, hřejivé a aby je v nich provázela známá příběhová postavička, která by zklidnila jejich dech, mysl a obrátila je do jejich nitra. Jemně, přirozeně, pohádkově.
První nahrávky jsme poslouchali spolu a já děti u meditací jemně šimrala na ruce. Ony tak vydržely poslouchat, a nakonec mi řekly, že se cítí jak vyměněné. Dostat děti k řízeným meditacím chce pomalu, společně a netlačit. Děti se nejlépe učí modelováním nás dospělých, tak je můžete začít poslouchat společně a děti se k vám určitě přidají. Proto jsou Nulipínkovy meditace vytvořené tak, aby si u nich i dospělí odpočinuli a získali z nich všechny benefity, které s sebou tato zastavení přináší.
Představte si, že je dítě po poslouchání audio nahrávek uvolněné, usměvavé a umí se lépe napojit na svoje přání, touhy a také umí pracovat s nepříjemnými zážitky. A vy se můžete cítit stejně, protože meditace můžete poslouchat spolu s dítětem, a i pro vás mohou být zdrojem klidu a vnitřního poznání.
Jaké jsou hlavní přínosy vizualizační meditace:
„Učme děti vnitřnímu klidu, a ony si vytvoří harmonii vnějšího světa.“ – Neznámý autor
Přivést děti k meditaci vyžaduje jemný a hravý přístup. Klíčem je udělat z meditace zábavnou a dobrodružnou aktivitu, nikoliv povinnost.
Ráda přirovnávám dětské meditace k pohádkám. Jsou to vlastně imaginativní příběhy, které mají pozvolný začátek, který děti přivede do jejich těla a naladění se na něj a pak následují obrazy, příběhy a odpovědi „z duše“. Vizualizační meditace vycházejí z předpokladu, že všechno, co potřebujeme, máme v sobě. A někdy nemusíme jít ani po odpovědích z nitra, ale úplně stačí, že se na chvíli zklidníme, zpomalíme, naladíme se na dech anebo rovnou usneme a dočerpáme energii.
Připravila jsem pro vás, a hlavně vaše děti, dvě vedené audio vizualizace, které si můžete pouštět společně. Děti se v nich setkají se svým kamarádem, skřítkem Nulipínkem, který je vizualizací provede.
První meditace se jmenuje Tvoje přání a pracuje s NLP technikou disociace. Využívá prostorového nadhledu, kdy se na sebe podíváte z pohádkového obláčku a budete se moci zamyslet nad tím, co právě teď potřebujete.
Druhá vizualizační nahrávka se jmenuje Pryč s nepříjemnými pocity. Využívá NLP techniku práce se submodalitami (smyslovými charakteristikami vzpomínek). Během poslechu si upravíte nepříjemnou situaci, která se vám stala tak, aby ve vás nevzbuzovala špatné pocity.
Meditace trvají 10 – 11 minut a jsou vedeny hravou formou. Jsou ideální pro děti přibližně od 6 let a horní hranice omezení nemá.
Jak jsou meditace vystavěné? V prvních minutách se dítě uvolní pomocí dechu a hravých dechových technik (lodička na bříšku, vypouštění napětí ze zaťatého těla), poté následuje jemná uklidňující vizualizace (podřimování na lesním paloučku, let spolu s barevnými motýli). Dále následují části, kdy je dítě provedeno technikou – disociace (vyletí na obláček a následuje Nulipínkovy pokyny, aby zjistilo, co teď nejvíc potřebuje) a práce se submodalitami (vyletí do vesmíru a z bezpečí své raketky spolu se skřítkem Nulipínkem upravují nepříjemný zážitek). Nakonec se opět dítě vrátí k sobě, svému dechu a ukončí výlet do svého vnitřního světa pozitivním povzbuzením.
Když jsem přemýšlela, kde meditace pro vaše děti nahrát, chtěla jsem jednoznačně kvalitní nahrávací studio, a ne domácí tvorbu. Zvolila jsem studio v pražské Uhříněvsi Redbell. I když to pro mě byla první zkušenost a na nahrávání jsem šla se stejnou trémou jako k maturitě, vůbec to nebylo třeba. Celý proces nahrávání byl velmi milý, podpůrný a dostala jsem plno tipů, aby bylo nahrávání plynulé a já se cítila dobře. Pomohly mi samozřejmě i mindfulness techniky – např. vytřepání nebo čtvercový dech. Závěrečné ladění a úpravy meditací probíhaly přes e-mail a do 24 hodin jsem měla meditace hotové.
Co všechno s meditacemi dostanete? Dvě audio meditace, které si stáhnete do svého PC nebo mobilu. Dále Průvodce s tipy, jak s meditacemi pracovat, malé plakátky k vyvěšení do pokojíčku s obrázky z meditací a omalovánky. A do 15.3. BONUS! Dočtete se na konci článku.
Kdy meditaci pouštět?
Jak dodržovat správná pravidla?
Jak dítě na meditaci připravit?
TIP: Zkuste s dítětem vytvořit „meditační rituál“ – speciální místo s dekou, polštářky nebo oblíbeným plyšákem, kde bude meditace příjemná a bezpečná.
Před samotným pouštěním vizualizačních vedených meditací, můžete s dětmi vyzkoušet jednoduché dechové techniky nebo techniky založené na práci s emocemi. Připravila jsem si pro vás TŘI TIPY, ať se můžete inspirovat.
TIP č.1: Dechová květinka
Toto cvičení pomáhá dětem zklidnit mysl a uvědomit si vlastní dech. Můžou ho používat už velmi malé děti od 3 let.
Rodiče mohou dětem říci, ať si představí krásnou květinu – já ráda používám žlutou pampelišku v květu a poté tu odkvetlou, do které děti rády foukají.
Příprava: Najděte si klidné místo. Sedněte si s dítětem naproti sobě, případně vedle něj.
Vysvětlení cvičení: Řekněte dítěti, aby si představilo, že v jedné ruce drží pampelišku. Při nádechu si ji přiblíží k nosu a pomalu nasává její vůni – hluboký nádech nosem.
Výdech: Při výdechu ústy si představí, že sfoukává semínka z odkvetlé pampelišky, kterou drží v druhé ruce. Aby zvládlo poslat do světa co nejvíc semínek, musí foukat pomalu, jemně a dlouze.
Opakování: Tento cyklus (nádech – vůně květiny, výdech – foukání semínek) opakujte 5–10krát. Povzbuzujte dítě, aby vnímalo, jak se s každým dechem tělo uvolňuje.
Tip pro rodiče: Pokud má dítě problém soustředit se, můžete použít skutečnou květinu nebo obrázky pro lepší vizualizaci.
TIP č. 2 Dýchací duha a SOS ruka
Dýchání za pomoci obrázku duhy je skvělé pro malé děti, které obrázek přirozeně povede a mohou ho mít vyvěšený třeba v pokojíčku. Stáhnete ji TADY. Stačí odrolovat dolů a stáhnout si obrázek přímo do svého PC. Na stejném místě najdete i návod, jak děti naučit dýchat pomocí své dlaně. Dítě jezdí rukou kolem prstů své dlaně tak dlouho, dokud se mu nezklidní dech. Určitě si tyto vizuální pomůcky uložte a naučte je co nejdříve používat vaše děti.
TIP č. 3 Osobní předpověď počasí
Metoda E. Snelové je pro děti velmi pochopitelná a pomáhá jim porozumět jejich vnitřnímu světu.
Jak to může vypadat: „Na chvíli si sedni, klidně si zavři oči a zamysli se nad tím, jaké je teď uvnitř tebe počasí. Klid, slunečno? Polojasno s blížícím se deštěm? Nebo v tobě zuří bouře? Brzy budou létat blesky? Čeho sis všiml/a? Moc o tom nepřemýšlej a řekni, co teď vystihuje tvoje pocity. Počasí nejde změnit, ale ty moc dobře víš, že za chvíli může být úplně jiné. Ale teď je to tak, a tak to je v pořádku. Nálady se mění a přeženou se. Není třeba dělat vůbec nic.“
Samozřejmě se můžete zeptat, jestli můžete pro změnu počasí něco udělat a pomoci… ale není třeba, můžeme zůstat pouze na úrovni pozorování pocitů uvnitř. Někdy prší, někdy svítí slunce a platí to pro všechny z nás.
Víš, my na ty meditace moc nejsme
Meditace nebo vedené imaginativní příběhy nejsou žádná esoterika, ale vědecky podložená metoda. Můžete být tedy i velmi racionální a analytičtí rodiče, a přesto můžete benefity meditací využívat. Mohou být pro vás a vaše děti prostým zastavením se, kdy nemusíte o ničem přemýšlet, a jen se nechat vést, napojit se na své tělo a najít svou vnitřní sílu. I velmi aktivní lidé a sportovci využívají řízené meditace a berou je jako součást psychohygieny, a ne nutně duchovního života. Vyzkoušejte je a nebudete litovat.
Děti nechtějí meditace poslouchat
Pokud vaše děti nahrávku poslouchat nechtějí, určitě je respektujte. Meditace a uvolnění se nedají vynutit a je třeba dát na jejich pocity. Můžete ji zkusit znovu pustit za pár dní nebo týdnů. Někdy k ní děti potřebují dozrát. Jelikož jsou Nulipínkovy meditace postavené tak, aby byly přínosem i pro dospělé, můžete jít příkladem, poslouchat je vy sami a děti se k vám pravděpodobně brzy přidají. Důležité je také vaše nastavení, že vizualizace jsou pro vaše děti přínosné a hodnotné.
Děti jsou při meditacích neposedné
Některé děti potřebují hodně pohybu a není problém nechat meditace puštěné, i když děti nebudou na jednom místě. Není tedy nutné, aby u meditací nehybně seděly či ležely a měly zavřené oči. Navíc děti samy ví, kdy už mají dost, a mohou z meditace samy odejít, když mají pocit, že načerpaly, co potřebovaly. Vůbec nevadí, když meditaci nedoposlouchají nebo ji doposlouchají v pohybu a u jiné činnosti.
Mohou děti meditace poslouchat samy?
Určitě. Záleží jen na vás, jak s meditacemi budete pracovat. Důležité je, aby se při poslechu vaše dítě cítilo v bezpečí a nemělo pocit, že je do meditací nuceno. Při prvním poslechu ale doporučuji být spolu s dítětem.
Některé děti mohou imaginaci prožívat příliš intenzivně. Co s tím?
Některé děti mohou být po řízené vizualizaci emotivní, například smutné nebo zahlcené dojmy. Také mohou mít problém vrátit se do reality. Pokud se tak stane, na konci nahrávky pomalu vraťte dítě do přítomnosti (Př. prociťte nohy na podlaze, dejte jim napít, lehce promasírujte nohy) a nechte dítě chvíli v klidu, než se zapojí do běžné činnosti. Pokud se objevily během poslouchání silné emoce, dejte prostor k jejich sdílení („Co tě nejvíc zaujalo? Co ti přišlo zajímavé? Co tě překvapilo?“).
Pro jak staré děti jsou meditace vhodné?
Řízené meditace mohou poslouchat už velmi malé děti, ale je důležité vybrat ty, které jsou přizpůsobené jejich věku, schopnosti soustředění a vnímání světa. Obecně platí tato doporučení:
✅ 2–4 roky: Krátké (2–5 minut), jednoduché a hravé meditace s rytmickým hlasem a zvukovými efekty (např. zvuky lesa, vody, ukolébavky).
✅ 5–7 let: Střední délka (5–10 minut), více zaměřené na vizualizaci.
✅ 8–12 let: Dlouhé meditace (10–15 minut), zaměřené na dech, uvolnění stresu, práci s emocemi a sebevědomí.
Děti u meditací hned usnou. Co s tím?
Pokud meditace pouštíte večer a dítě u nich usne a nedoposlouchá je, vůbec nevadí. Můžete je ztlumit a nechat doznít do konce nebo je vypnout. Pokud tělo usne, je to známka toho, že spánek je v tento moment důležitější než vědomé uvolnění. Nechte je tedy odpočívat.
Vizualizační meditace je pro děti cestou k vnitřnímu klidu, lepšímu zvládání emocí a rozvoji zdravého sebevědomí. V dnešní uspěchané době jim meditace dávají velký dar – pomáhají nalézt místo, kde se cítí bezpečně – uvnitř sebe sama. Začněte s malými kroky, buďte trpěliví a brzy uvidíte, jak meditace obohatí život nejen vašeho dítěte, ale celé rodiny.
Do 15.3.2025 dostanete k meditacím DÁREK: 40 hodnotových kartiček s Průvodcem k tisku zdarma.
Pořiďte dětem tento komplexní balíček pro dnešní svět. Protože co si myslím? Současná doba je rychlá a všude na nás číhá spousta informací a smyslových stimulů. Abychom si v tomto světě zachovali zdravou mysl, je velmi důležité dbát na tyto věci – umět utišit svoje myšlenky, odpočinout si a dostat se z vnějšího světa do svého nitra. A navíc dobře vědět, co je pro nás v životě důležité.
A s tímto balíčkem vám to půjde samo.
„Pokud naučíme každé osmileté dítě na světě meditovat, odstraníme násilí z planety během jedné generace.“
Dalajlama