10 tipů, jak přistupovat k vysvědčení dětí

Známky. Nejsou vším. Nevypovídají nic o další profesní kariéře dětí, jejich budoucí spokojenosti v životě a o tom, jak se jim bude dařit. Jsou to vlastně nástroje vnější motivace. Dítě se nenaučí, aby bylo víc zvídavější a chtělo se zlepšit, z důodu zvládnutí učiva a navázání na to v budoucnu. Známky většinou chce mít dítě dobré proto, aby nepokulhávalo za vrstevníky anebo potěšilo učitele a rodiče. Známky začne řešit většinou až ke konci povinné docházky, kdy mu ovlivní postup na střední školu. Ale do té doby?

Také se proslýchá, že děti, které nyní navštěvují základní školy, budou pravděpodobně vykonávat práci na pozicích, které z 86 % ještě neexistují

Připraví je na ně nynější škola?

Určitě jsou dovednosti, které jsou skvělé a škola je velmi podporuje (akademické a kognitivní dovednosti), ale pak jsou takové dovednosti, které se až tak moc neučí, a přitom jsou pro současné děti klíčové: být kreativní, flexibilní, poznat své silné stránky, spolupracovat a řešit konflikty, vyhledávat informace, mít kritické a růstové myšlení a umět vyjádřit svoje myšlenky.

Školy na tento typ požadavků připravují vlastně jen okrajově, takže známky v podstatě nic neříkají o budoucí úspěšnosti dětí.

Jistě, dobré známky jsou jistou devizou, že dítě má schopnost se soustředit, učit se a mít disciplínu. A mít dobrý základ v matematice a češtině je skvělé. Ale stačí jeden „špatný“ učitel a dítě to od předmětu, které by jinak milovalo, odradí. Nebo nepříznivá situace v rodině, nevyhovující školní atmosféra a problém se známkami je na světě. Známky tak nevypovídají o schopnostech a inteligenci dítěte nebo jen z malé části.

Pokud vaše školní dítě dostává slovní ohodnocení, ani tady byste neměli usnout na vavřínech. I to může dítě vnímat negativně a bude se podle něj hodnotit a srovnávat se. Anebo pro něj bude těžké mu rozumět a bude potřebovat, abyste ho hodnocením provedli a „přeložili ho“. Věnujte mu tedy stejnou pozornost jako klasickému známkování.

10 tipů, které byste si jako rodiče měli v souvislosti s hodnocením dětí připomínat:

  • Vysvědčení není hodnocení toho, jaký jste rodič. Není to vaše vizitka! Dítěti můžete samozřejmě pomoci v tom, aby školu lépe zvládalo, ale odpovědnost to je jeho.
  • Tresty a zákazy ještě nikomu známky nezlepšily. Mohou dokonce vést k ofenzivě a dítě může mít v budoucnu tendence špatné známky skrývat.
  • Na vysvědčení nereagujme zklamáním. Děti si známky často spojují se svou hodnotou a vlastně tím vyjádříme, že jsme zklamáni z nich.
  • Nejdříve se zeptejte dítěte, jaký má z vysvědčení pocit a co očekávalo.
  • Vyhněte se slovíčkům nikdy, vždycky, pokaždé, všichni ostatní.
  • Oceňte děti za mimoškolní aktivity a za úsilí. Budujte sebevědomí z drobností mimo školu. Oceňte malou pozorností nebo zážitkem i dítě, které nemělo dobré vysvědčení. Snaha tam určitě v jistém ohledu byla.
  • Vypusťte nálepky dětí – zobecnění se silným emočním nábojem: jsi hloupý, nemáš hlavu na školu, jsi potížista, nejsi holt na jazyky, hlavně si vyber obor bez matiky atd.
  • Zamyslete se, jestli vaše dítě nepotřebuje více pomoci a podpory. Zeptejte se ho, jak to vidí a v jakých oblastech by stálo o vaše zapojení.
  • Až opadnou emoce a dítě si odpočine, vraťte se k tomu, co může dělat příští rok jinak a nabídněte pomoc. Společně si popovídejte o reálných cílech na další rok.
  • Dejte dětem přes prázdniny dostatečný čas na odpočinek, spánek a fyzické aktivity. S případným učením/procvičováním počkejte na druhou půlku prázdnin. Využijte na plánování učení třeba organizační kalendáře Dokido, kde děti přehledně uvidí, kdy je čas na učení a kdy na odpočinek a zábavu.

Otázky, které můžete dětem položit

Škola je zodpovědnost dětí, ale vy byste měli být průvodcem a bezpečným přístavem pro rady a pomoc. Naslouchejte dětem a rozebírejte s nimi jejich motivaci, těžkosti a obavy spojené se školou:

  • Bylo něco, co tě ve výsledcích překvapilo?
  • Co si myslíš, že ti šlo nejlépe?
  • Jak se ve škole cítíš?
  • Existuje nějaký předmět, ve kterém sis myslel/a, že se ti povede lépe?
  • Jsou nějaké předměty, ve kterých cítíš, že potřebuješ více podpory?
  • Co si myslíš, že bys mohl/a udělat jinak, abys dosáhl/a lepších výsledků?
  • Existuje něco, co tě na tvých výsledcích překvapilo pozitivně?
  • Co bys chtěl/a zlepšit příští rok?
  • Jak bych ti mohl/a pomoci, aby ses v příštím období zlepšil/a?
  • V čem ses ve škole posunul/a? Co nového ses naučil/a?
  • Na co jsi nejvíc pyšný/pyšná?
  • Který úspěch během školního roku, bys chtěl/a oslavit?
  • Jak by sis přál/a tvé úsilí a píli ocenit/oslavit?

Věty, které vaše děti možná potřebují slyšet a opakovat

  • Miluji a podporuji tě bez ohledu na tvoje známky. Ty jsi vždycky mnohem důležitější než čísla na vysvědčení.
  • Neboj se, špatné známky neznamenají, že jsi neúspěšný/á. Je to příležitost se poučit a zlepšit.
  • Známky nejsou jediným měřítkem tvojí hodnoty. Máš spoustu jiných schopností a talentů, které jsou pro život důležité.
  • Chápu, že jsi zklamaný/á, ale pamatuj si, že neúspěch je součástí učení a růstu. Můžeme se společně podívat, jak ti můžu pomoci se zlepšit. A také ti rád/a povím, co se v životě nedařilo mně…
  • Nezapomeň, že vzdělání je cesta, která vyžaduje čas a trpělivost.
  • Máš před sebou ještě hodně příležitostí k růstu a úspěchu.
  • Zkusme společně najít způsoby, které ti usnadní učení, abys to příští rok zvládl/a líp.
  • Nikdy se neboj požádat o pomoc. Učitelé, já a další lidé jsme tu, abychom tě podpořili a pomohli ti překonat obtížné situace.
  • Výsledky ve vysvědčení neovlivňují tvoji hodnotu jako osoby.
  • Jsem na tebe hrdý/á a věřím v tebe!

„Vysvědčení je pouze odrazem minulého úsilí a životních okolností, ale neovlivňuje nutně budoucnost. Každý den má dítě možnost začít znovu a udělat věci lépe. Je to jen část příběhu.

Hodnoty, charakter, schopnost se učit, poznávat sebe a okolní svět a umět komunikovat s ostatními, jsou důležitější než jakékoli známky.“

Sociální tlak

Jste respektující rodiče, kteří nevyvíjí na dítě tlak. Dítě ví, že se nemusí bát, má vaši podporu a chápe, že známky nejsou ukazatelem úspěšného a šťastného života. Ale stejně mu na nich záleží, řeší je, porovnává se a je mu ze špatné známky smutno.

Je to vcelku přirozené. Není totiž jen ve vaší rodinné bublině, ale je obklopeno dalšími vlivy sociálních skupin.

Vliv na hodnocení mají učitelé, trenéři, ale i spolužáci, a i v rodině můžete nechtíc porovnávat jednotlivé děti mezi sebou.

Děti mohou klást důraz na dobré známky z různých důvodů:

Děti často cítí tlak, aby dosáhly dobrých známek, aby uspokojily očekávání nejen svých rodičů, ale i učitelů. Děti mohou cítit, že jejich hodnota nebo úspěch je měřen na základě jejich akademických výsledků.

Ve školách může panovat konkurenční atmosféra, kde jsou dobré známky považovány za ukazatel inteligence nebo schopností. Děti mohou cítit potřebu soutěžit se svými vrstevníky a být nejlepší.

Některé děti jsou motivovány k dosažení dobrých známek kvůli svým dlouhodobým vzdělávacím a kariérním cílům. Mohou si být vědomy, že dobré známky jsou důležité pro přijetí na prestižní střední školy, univerzity nebo pro získání stipendií.

Některé děti mají vnitřní motivaci být úspěšné ve škole a považují dobré známky za ukazatel svého osobního úspěchu a schopností.

Společenské a rodinné normy mohou také ovlivňovat důraz na dobré známky a očekávají vynikající prospěch.

Proto s dětmi projděte v klidu, jak vnímají hodnocení ve škole, jak na ně reagují spolužáci, jak vnímá známky paní učitelka, jestli dítě cítí, že musí mít dobré známky, i když vy říkáte něco jiného.

Proberte, co o sobě ve škole dítě slyší od spolužáků a učitelů a jak na něj reagují, když dostane dobrou/špatnou známku okolí.

Možná se dozvíte zajímavé věci.

Tipy na odměny za vysvědčení… nebo snad za snahu a posunutí se ve svých znalostech?

Každé dítě si zaslouží nějakou maličkost, i to, kterému se rok nepovedl. Přeci jen ho to stálo úsilí, a i kdybyste měli ocenit tělesnou výchovu, hudebku nebo to, že se samo připravovalo, vše se počítá. Není potřeba odměnu spojovat se známkami, ale určitě najdete něco, za co dítě můžete pochválit.

Nakonec mám pro vás tipy na odměny:

Den bez pravidel/ ANO den – jeden den, kdy mohou děti rozhodovat o všem (s rozumnými hranicemi) nebo den, kdy jim musíte na vše (v rámci mezí zachování zdraví a bezpečnosti:-)) říkat ano.

Výlet do zábavního parku – den plný zábavy a dobrodružství ocení každé dítě

Návštěva muzea nebo vědeckého centra – vzdělávací zážitek, který je zároveň zábavný

Nová kniha nebo série knih – první díl mé knihy Tři kouzelné kamínky skřítka Nulipínka děti přenese na prázdninový statek, budete mít otázky k povídání a děti i vy tipy, jak zvládat nesnáze, které mohou v životě potkat každého. Nebo se vydejte s dětmi do knihkupectví, dejte jim poukázku nebo rozpočet a nechte je vybrat si podle svého vkusu…

Rodinná filmová noc – s oblíbenými filmy a oblíbenými pochoutkami.

Společný výlet na místo, které si dítě vybere – může to být pláž, park nebo jiné speciální místo.

Nové sportovní vybavení – například fotbalový míč, plavecké brýle, nebo skate.

Workshop nebo kurz – například vaření, keramika, programování atd.

Voucher na výrobu vlastní čokolády nebo cukroví – něco se naučí a kontrolovaně si zamlsají

Společné pečení nebo vaření jejich oblíbeného jídla – děti získají novou dovednost, a ještě strávíte čas spolu.

Vytvoření kreativního prostoru doma – například malířský koutek, místo pro čtení, nová stěna v pokojíčku.

Noční komentovaná prohlídka zoo– obzvlášť oblíbené u mladších dětí.

Společná zahradnická činnost – zasazení stromu, výsadba květin nebo bylinek v zahradě nebo květináči.

Předplatné digitální služby – audioknihy, hry, vzdělávací aplikace, grafické aplikace.

Předplatné oblíbeného časopisu – my milujeme Časostroj, Junior nebo Rozmarýnku.

Výroba vlastního šperku nebo dekorace – kreativní tvoření a vzpomínky na delší dobu.

Noc v stanu na zahradě – dobrodružství, aniž byste museli opustit dům.

Výlet na rafty, půjčení motorové loďky na přehradě, výlet do lanového parku – trochu adrenalinu na prázdniny patří.

…a na závěr.

Vysvědčení by vás vlastně nemělo vůbec překvapit.

Práce s dětmi a s jejich výsledky by měla být kontinuální a měli bychom vědět, jak na tom dítě je, co ho ve škole trápí, s čím potřebuje pomoci a bez kritiky, křiku a hodnocení mu naslouchat a být průvodcem na jeho cestě studiem během celého roku.

„Být tu pro děti a ukazovat jim cesty k poznání světa a sebe samotných není jen základem vašeho vzájemného vztahu, ale také nejcennějším vkladem do jejich vztahu k učení.“

Držím palce a budu ráda, když se v komentářích podělíte o zajímavé tipy na dárky a ocenění dětí.

Krásné prázdniny!

Katka

Katka Dušková
Seznamuji rodiče a děti s jednoduchými technikami a principy Neuro-lingvistického programování a dalšími rozvojovými aktivitami, které mohou udělat jejich život s dětmi bohatší, zábavnější a laskavější. Více o mně
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.